5 Temmuz 2015 Pazar


Süt üreticisi 1 yıldır “insaf” bekliyor


Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, çiğ süt fiyatlarının sanayicilerin uzlaşmaz tutumu nedeniyle bir yıldır yerinde seyrettiğini bildirerek, “Bir yıl içinde fiyatlar perakende sütte yüzde 8,9, beyaz peynirde yüzde 7,9, yoğurtta yüzde 2,4, fabrika yeminde yüzde 2, yoncada yüzde 3,6 artmışken, litresi 1 lira 15 kuruş olan çiğ sütün fiyatının değişmemesi kabul edilemez” dedi.
Bayraktar, yaptığı açıklamada, Ulusal Süt Konseyi’nde belirlenen çiğ süt tavsiye fiyatının Temmuz 2014 tarihinden bu yana litrede 1 lira 15 kuruş olduğunu, üstelik birçok ilde de fiyatın 1 lira 15 kuruşun altında satıldığını belirtti.
En son 24 Haziran 2015 tarihinde yapılan toplantıda, süt sanayicilerinin uzlaşmaz tutumlarını sürdürdüğünü, önümüzdeki süreç için de fiyatın aynı kalması gerektiğini ifade ettiğini bildiren Bayraktar, şunları kaydetti:
“Taraflar anlaşamadan masadan kalktılar. Ne yazık ki karşımızda, bir yıldır üretici fiyatı aynı seyretmesine rağmen ‘stoklarımız dolu, ihracat yapamıyoruz, ürün satamıyoruz’ diyecek kadar öngörüden yoksun, üreticiyle alakası olmayan gerekçelerin arkasına sığınan bir sanayici var.
Bir yıl içinde fiyatlar perakende sütte yüzde 8,9, beyaz peynirde yüzde 7,9, yoğurtta yüzde 2,4, fabrika yeminde yüzde 2, yoncada yüzde 3,6 artmıştır. Tüketici enflasyonu yüzde 7,2’dir, dolar kurundaki artış yüzde 24’dür. Buna karşın çiğ süt fiyatı sabit kalmıştır. Neredeyse ülkemizde fiyatı bir yıldır artmayan tek ürün çiğ süttür. Sanayiciler aklını başına almalı, bindikleri dalı kesmemelidir.
Üreticimizin önümüzdeki dönemde enflasyonun, döviz kurunun, yem, mazot, gübre fiyatlarının ne olacağını bilememektedir. Bildiği tek şey sabitlenmiş olan, sürdürülemez çiğ süt fiyatıdır.”

-Kazanan sanayiciler, marketler; kaybeden üretici-

Yoğun emek sarf eden üreticinin kullandığı girdi ve sattığı ürün fiyatlarında söz sahibi olamadığını vurgulayan Bayraktar, şu bilgileri verdi:
“Üretici mağdur. Kazananlar yine fabrikalarına fabrika katan ‘sanayiciler’ ile marketler zincirine yeni bir halka daha katmayı düşünen ‘marketler’; kaybeden ise üreticidir. Burada yem fabrikalarını da unutmamak lazım... Döviz kurundaki en ufak bir değişim, üretici süt fiyatlarına yapılan en ufak bir zam, verilen en ufak bir destek, en kısa zamanda ‘yemde zam’ olarak karşımıza çıkmaktadır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder