Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Politikaları Anlatıldı
Niğde
Üniversitesinde 16 Mart Öğretmen
Okullarının 168. Kuruluş Yıldönümü nedeniyle düzenlediği “Türkiye’de Öğretmen
Yetiştirme Politikaları” konulu konferans, Kongre ve Kültür Merkezi Salon
1923’de gerçekleştirildi.
Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim
Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. İsa Korkmaz’ın konuşmacı olarak katıldığı
programa,Niğde Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nazım Hikmet Polat, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü Müdürü Doç. Dr. Kubilay Yazıcı, akademik personel,
öğrenciler ve davetliler katıldı.
Program Saygı Duruşu’nda bulunulması ve İstiklal
Marşı’nın okunmasıyla başladı.
Genel olarak bir eğitim sistemi öğretmen, eğitim programı
ve öğrenci olmak üzere üç temele dayanmaktadır diyerek sözlerine başlayan Prof.
Dr. İsa Korkmaz; “Eğitim programı öğretimin hangi şartlarda ve nasıl
yapılacağına ilişkin ortam, öğrencilerin öğrenme süreçlerindeki rolleri ve
sorumlulukları, öğretmenlerin öğretme ortamındaki görev ve sorumlulukları,
araç-gereçler ve öğretim materyallerini içermektedir. Türk Eğitim Sistemini tarihsel
olarak incelenmeye başlandığında 19 yüzyılın ikinci yarısından itibaren
eğitimde ıslahat ve yenileşme hareketlerinin hız kazandığını görülmektedir.
Osmanlı imparatorluğunda eğitim işi devlet işlerinden ve sorumluluğundan ayrı
olarak vakıflara bağlı bir hizmet olarak yürütülmüştür. Osmanlı
imparatorluğunun ekonomik, sanayi ve askeri alanlarda batı ülkelerinin
gerisinde kalması imparatorluk genelinde yenileşme hareketlerini başlatmıştır.
Osmanlı imparatorluğundaki kurumların batı ülkelerinin kurumlarıyla
karşılaştırılarak batı kurumlarına uygun hale getirmek için bir takım ıslahat
ve reform hareketleri 19 yüzyılın ortalarında başlamıştır.
Eğitimdeki reform hareketlerin önceliği modern askeri
okulların kurulmasıyla başlamıştır. Batı ülkelerinin askeri eğitim kurumları
dikkate alınarak yapılandırılan askeri okullarda başlatılan reform tüm eğitim
sistemini etkilemiştir” dedi.
Yüksek askeri uzmanlık okullarının öğrenci ihtiyacını
karşılamak için 1838 yılında Rüştiyelerin açıldığını ve bu kuruluşların amaçlarının,
Osmanlı İmparatorluğunun devlet teşkilatı batı devletlerine göre düzenlenmesi
sonucu kurumlarda ihtiyaç duyduğu batıya uygun devlet memurları karşılamak ve
batıya uygun kurulan yükseköğretim kurumlarına öğrenci kaynağı oluşturmak
olduğunu sözlerine ekleyen Prof. Dr. İsa Korkmaz; Rüştiyelerin öğretmenleri
nerede ve nasıl yetişeceği konusunda bir problem oluştuğunu, Rüştiyelerin öğretmen ihtiyacını karşılamak
için 16 Mart 1848 yılında “Darül-ü Muallimini Rüşti” olarak ilk öğretmen okulu
açıldığını belirti.
1924-1954 yılları arasında ilkokul veya sınıf öğretmeni
yetiştirmede köy ve şehir sınıf öğretmeni olmak üzere iki model kullanıldığını
söyleyen Prof. Dr. İsa Korkmaz, 1954 yılından 1974 yılına kadar ilkokullara
öğretmen yetiştiren tek kurumun İlk öğretmen okulları olduğunu vurguladı.
Programın sonunda Prof. Dr. İsa Korkmaz’a Eğitim
Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nazım Hikmet Polat tarafından teşekkür belgesi ve
çiçeği takdim edildi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder